Rendpárti oktatás? Épp elég volt belőle!
Rendpárti
oktatást, most! címmel írt cikket Forgács István „romaügyi
szakértő” a Mandinernek. Mindezt, érvel a szerző, „a cigányok felemelése
érdekében”.
Végigolvasva a szöveget, mintha 8 évet ugrottunk volna vissza az időben. Egészen pontosan a Hoffmann-érába, amelynek kulcsszavait (akárcsak most Forgácséit) kizárólag az határozta meg, hogy azok ellentétei legyenek az oly gyűlölt „liberális oktatás” kulcsszavainak. „Az iskola nem szolgáltató intézmény”, „a pedagógusok kapják vissza a nekik járó tiszteletet” típusú szlogenek támogatásra is találtak – kezdetben – a pedagógustársadalom nem kis részében.
Azt most
hagyjuk, hogy Magyarországon soha nem is terjedhetett el a „liberális”-nak
nevezett, a lényegét tekintve gyermekközpontú, nem tekintélyelvű oktatás, mert
ahhoz kellett volna gyermekközpontú, nem tekintélyelvű pedagógusok és
intézmények sokasága. Márpedig, ami nem terjedhetett el, az elég nehezen tud
hosszú távon országos károkat okozni – akárhogy is igyekszik ezzel érvelni
Forgács (és sok más „rendpárti” véleményformáló).
Hoffmann
Rózsa azonban látványosan megbukott. De nem a Forgács által bűnbaknak
kikiáltott „balliberális értelmiség” okozta bukását. Hanem az a tény, hogy még
a „lefelé” rendpárti pedagógus sem szereti, ha őt felülről megrendszabályozzák.
Hoffmann-nal
együtt bukott, bár kevésbé látványosan és nyíltan, a tanköteles korhatár 16
évre történő leszállítása is. Persze, ez utóbbit nem ismeri el a regnáló
kormányzat, de minden jel arra mutat, hogy részben adminisztratív, részben
pedagógiai, módszertani eszközökkel próbálják a károkat valahogy kompenzálni,
és arra ösztönözni-kényszeríteni a középiskolákat, hogy csökkentsék a
lemorzsolódást, és a gyerekeket a végzettség megszerzéséig benntartsák. Ha
másért nem is, mert ezt várja el az EU. Vagy, ha másért nem, mert belátták: a
képzetlenül kikerülő fiatalok tömege kezelhetetlen problémát jelent már most.
Mindenesetre a lényeg röviden: tessék máshogy tanítani!
És akkor
jön Forgács, hogy leporolja a többszörösen is bukott Hoffmann-érát. Szó nincs
módszerekről, pedagógiáról. Rendet akar. Rendpártiságot. Tekintélyt a
tanároknak. Többletmunkát a gyerekeknek.
És mindezt
ráadásul úgy, hogy kizárólag romakérdéssé, konfliktussá teszi a
pedagógus-diák-szülő hármasát – az ugyanis nem derül ki a
cikkéből, hogyan képzeli el a fehér középosztálybeli gyerekek rendpárti (?)
oktatását.
De nézzük
írásának néhány állítását. A ki tudja kik által „romaügyi szakértőnek”
kinevezett Forgács István azt szeretné látni, hogy a hátrányos helyzetű roma
gyerekek a „varrónők, villanyszerelők, ápolónők, ácsok, teherautósofőrök”
világában találják meg a számításukat. Vagyis Forgács, aki évek óta kizárólag
abból él, hogy diplomás romaként szapulja a roma közösséget, fizikai munkát
vizionál a TÖBBI romának. Elvégre nem kell „mindenkinek diploma”. Ami tehát
Forgácsnak jár, az miért is járna másnak? Mintha már legalábbis Dunát lehetne
rekeszteni a rengeteg roma diplomással.
De mit is jelent a Forgács István által inkább elméleti, semmint
tapasztalati szinten idealizált munka világa ma, Magyarországon?
Például kevés pénzért kihasznált, kizsigerelt
szülőket. Akiket a gyermekeik akár egy hétig nem látnak, mert három műszakban
kénytelenek dolgozni. Ahol az egyedülálló édesanya hajnali négytől keres
bébiszittert. Ahol a túlterhelt, stresszes, párkapcsolati bukások sorozatát
átvészelő szülők, köztük anyák, maguk is alkoholhoz, kábítószerhez nyúlnak.
Jelent kevés pénzért kihasznált, kizsigerelt kamaszokat is. Akik
szakmunkástanulóként akár napi 12-13 órákat dolgoznak származástól függetlenül,
mert a magyar vállalakozó-munkaadó velük végezteti el a munkát, nem vesz fel
főállású alkalmazottat. Túl drága. A tanulók után viszont még pénzt is kap az
államtól.
Éles eszű, kreatív gyerekek sokasága kerül a (korábbi nevén)
szakiskolákba. Hogy miért? Nos, mert olyan családból jönnek, ahol a szülők nem
rendelkeznek sem kapcsolati tőkével, sem érdekérvényesítő képességgel. És ez
az, amit Magyarországon nem kompenzál az iskola. Sőt, ellenkezőleg, tovább
növeli a hátrányokat.
Ráadásul a tehetség, kreativitás könnyen destruktívvá válhat,
éppen a Forgács által visszasírt, valójában mindig is jelen lévő, rendpárti
közegben, ahol a tehetséget összetévesztik a szabálykövetéssel, a magolás
képességével, a „jó tanulósággal”. Nem véletlen, hogy ezek a tehetséges, önjáró
gyerekek gyakran produkálják a magatartásproblémák különféle tüneteit, és esnek
ki a rendszerből – származástól függetlenül. Ha romák, akkor még könnyebben válnak
meg tőlük az iskolák, hiszen a roma gyerekek ilyenkor (!) nem önmagukat, hanem
a közösségüket képviselik – sok pedagógus szerint.
Rendpártiság nem létezik rendfenntartók nélkül: „ha kell,
iskolarendőrséget” – írja Forgács. Nos, iskolarendőrség van. Ellenben nincs
pszichológus, aki segíteni tudna napi szinten a komoly lelki problémákkal
küszködő (önértékelési zavarokkal, alvásproblémákkal, szorongással,
öngyilkossági hajlammal, legális és illegális szerekkel öngyógyító) gyerekek
tömegeinek, megint csak, származástól függetlenül.
Ha Forgács
István kilépne a „romaszakértő”-pozícióból, és ellátogatna vegyes etnikumú és
szociális hátterű iskolákba, akkor rácsodálkozhatna, hogy az általa
romaspecifikusnak tartott jelenségek származástól, sőt, sok esetben szociális
helyzettől függetlenül léteznek.
Mindenekelőtt, beszélgessen a gyerekekkel.
Sokat. Akkor talán jobban megérti, miért nem működik a rendpárti iskola – már
sok-sok évtized óta, újra és újra felmelegítve sem.
Készült: 2018. május 28.
LJ
Megjegyzések
Megjegyzés küldése